tisdag 22 februari 2011

Pappershögen – långt från strategisk kommunikation

Just nu har jag många futtiga tankar om operationen. Aspekter som efter operationen säkert är löjväckande, men icke desto mindre betydelsefulla. Jag går igenom den information jag fått och behöver inför operationen för att förbereda mig på bästa sätt och säkerställa att jag inte missat något. (Har absolut inget kontrollbehov ;)
För att samla ihop de disparata lapparna har jag gjort en (fysisk) mapp märkt ”operation”. Men vad ÄR det med sjukhus som gör det så svårt att tänka strategisk kommunikation utifrån ett patientperspektiv? Har från sjukhuset fått: Informationshäfte om själva operationen, Lapp om stöldrisk, Lapp med info om ortpedavdelningen, Info från Patientnämnden, Papper om arbetsterapeuten, Lapp om blommor osv… Jag räknar mig som någorlunda normalbegåvad och tycker det är en utmaning att bringa ordning på dessa pinaler.


Nu kanske en patientportal inte är lösningen för 70+ alla gånger, men tänk er en sajt som har all information samlad, med möjlighet att ställa frågor. Jag har redan börjat skissa i tanken. Ev.  börjar jag med att lista bra-att-ha-information här i sida på bloggen.

1 kommentar:

  1. Jag har också skaffat mig en mapp och konstaterar att den information jag fått i en mix av informationshäfte och lösa info lappar till vissa delar är rent motstridig. Har dock bestämt mig för att släppa kontrollbehovet (nej jag har heller inte ngt sådant..) och spara alla utestående frågor till inskrivningssamtalet som äger rum på måndag.

    Tycker att en patientportal låter som en strålande idé, agerar gärna försökskanin!

    SvaraRadera