söndag 20 februari 2011

Kompis med operationsplaneraren

Direkt efter att jag träffade den överläkare (ortroped) som beslutade om min höftledsoperation fick jag träffa sjuksyster som direkt tog alla nödvändiga prover. För övrigt ett mycket fiffigt system som besparade mig en kompletterande resa till sjukhuset. Tack för det, Karolinska Huddinge J Jag bad samtidigt att få bli introducerad för deras operationsplanerare som skulle kontakta mig för att sätta datum för operationen.  Det visade sig vara ett smart drag. Redan dagen därpå ringde Operationsplaneraren upp och erbjöd ett datum följande vecka. Kände mig inte redo för det, eftersom operationsbeskedet liksom hade hoppat på mig bakifrån, så jag bad att få vänta. Och därefter fick jag just vänta…
Helt ärligt, jag har nog av dåliga erfarenheter av att vänta på besked från sjukhus när det gäller remisser, operationsdatum o.dyl. Man kan tro att Sveriges sjukvårdsapparat är automatiserad, datoriserad och ordnad, men min erfarenhet är framgången hänger på en aktiv kontakt från en frisk patient… När tankar om att ta fram en webbtjänst där man kan boka datum som i Outlook. Hur många tjänstetimmar skulle man inte spara på det, kära landsting.
Någon vecka efter första kontakten ringde jag alltså Operationsplaneraren för att snabba på processen. Jag behöver ju planera ersättare på jobbet under min konvalescens, något som jag tror är bra att få dem att förstå; att man är beroende av besked för att kunna planera sin tillvaro. Det bästa för att komma i kontakt med Operationsplaneraren är för övrigt att slänga sig på telefonen 06.00 när växeln öppnar och lägga in sig i den lista för återuppringning de har. Pass 9 ringer den sympatiska Operationsplaneraren upp och eftersom jag redan etablerat personlig kontakt har vi ett ”hej ja det är Kalla, jo jag har en liten fråga-samtal”. Efter några sådana samtalssvängar landade vi ett datum, inom ramen för vårdgarantin.
Relationsmarknadsföring skulle jag kalla det i ett professionellt sammanhang… J
Något brev om operationstiden har jag ännu inte fått. Vad händer när man lydigt väntar , undrar vän av ordning.

1 kommentar:

  1. Nu har jag hittat hit, "kul" med en höftkompis i samma sits! Hoppas att vi kan följas åt att peppa varandra på resan vi båda har framför oss! Önskar dig lycka till!

    SvaraRadera