måndag 28 februari 2011

Sjukpenning = liv utan guldkant

Är nästan aldrig sjuk och erfarenheter från Försäkringskassan har fram till nu uteslutande haft med föräldraförsäkring att göra... Ringde nyss Försäkringskassan och fick prata med en mycket trevlig värmlänning som förklarade lite kring hur det funkar, tips och så vidare för att sjukskrivningen ska gå smidigt. Fick också höra hur vansinnigt lite stålar jag kommer få under dessa 6-12 veckor. Kastade mig på att läsa om privat sjukvårdsförsäkring men insåg snabbt att de generellt sett  börjar gälla först efter 3 månader, och då någonstans måste jag ju vara på g igen :) Dvs inte ens värt att gå vidare med.

Detta kan snudda på lyxproblem, men jag är liksom lite beroende av min vanligtvis helt ok inkomst (är dessutom familjens stabila födkrok). Om Försäkringskassan sedan inte är så snabba som Försäkringskassevärmlänningen lovade, då tror jag att vi sitter lite lätt i klistret. HU! Jag har stuckit huvudet i sanden när det gäller detta - dåligt!

Två tips i kategorin "Lärdomar":

Tips nr. 1: spara ett gäng egna sjukpengar så du inte t.ex. behöver sälja din fina konserttvärflöjt!
Tips nr 2 (från F-kassesnubben): om du fått löneförhöjning nyligen, men ändå ligger över de förbaskade "prisbasbeloppen" - strunta i att skicka med blankett om ändrad lön. Det fördröjer bara utbetalningsprocessen.

Så... Hej på dig, våren 2011 utan champagne, kaviar, och eventuellt el, värme och mat!... :) Ja ja, fast förhoppningsvis utan värk osv också.

1 kommentar:

  1. En viktig sak som jag förstod det var att om man blir sjukskriven på heltid, endast heltid, kan man av försäkringskassan få betalda taxiresor till jobbet. Vilket var vad som krävdes för att jag, som har rätt besvärlig resväg till jobbet, behövde. Men... om man är sjukskriven heltid - då har man ju ingen arbetsförmåga alls. Vilket man ju har. Om man kan jobba bara man tar sig till jobbet... Så visst är det en galen regel. Men, men. Har Försäkringskassan sådana regler, då får man vara glad om man har en ortoped som känner till dem, och sjukskriver på 100% i så många månader det tar tills man är så pigg så man kan ta sig själv till jobbet!

    SvaraRadera