tisdag 1 mars 2011

1 vecka kvar och förkyyyld

Man ska genast kontakta vårdplaneringen om man blir förkyld tiden innan operation står det i STOR STIL i alla 25 papper. Och jag som typ aldrig är förkyld har lyckats pricka in tiden preciiis innan operationen. Fick slutligen kontakt med min kära Operationsplanerare för att höra hur det funkar så tätt inpå D-day, och blev åter lugn. Enligt henne är det bara om man hostar mycket och har hög feber som de brukar dra öronen åt sig och ev. planera om. Ingen anledning till oro alltså. Hade man ju kunnat specificera eller så, men nu vet jag ju (och även du som mot förmodan läser mitt dravel).

Lyckades genom Läkemedelsrådgivningen igår kväll även få klarhet i vilka värktabletter som är ok att ta tiden innan operation. Alvedon och Panodil går bra men inte Ipren, Ibumetin, Diklofenak och en hel radda andra, då de ökar blödningsrisken. Även detta var mer än marigt att tyda ut från Pappershögen.

(Och om du undrar vad jag har för sjuk hang up på just informationen omkring operationen så beror det förmodligen på en yrkesskada - har kommunikationsrådgivning på min dagliga jobbagenda...)

2 kommentarer:

  1. Av rädsla att riskera op. Tidpunkt valde jag en liten annan approach och lät bli att höra av mig till operationsplaneraren när jag blev förkyld. Hade fått samma info som dig, men väl på plats så var budskapet att det bara är feber och misstänkt bakteriell infektion som kan vara anledning att skjuta på op, det hade de väl kunnat skriva ut...

    En liten kommentar ang sjukpenning. Du har möjligtvis inte en arbetsgivare med kollektivavtal som betalar ut kompletterande sjuklön from dag 15? MIn chef informerade mig om denna förmån som jag ej hade ngn aning om då min erfarenhet av sjukskrivning ej heller är speciellt stor. Krya på dig och hoppas att du kan ägna tid till återhämtning så här infär op!

    SvaraRadera
  2. Hm, jo kollektivavtal finnes men det innehåller ingen sådan sockring, jag har kollat det :( Positivt med mitt jobb är dock att de verkligen propsar på att jag ska ta det lugnt och satsa på att bli frisk så jag har jobbat hemifrån hela veckan och det funkar över förväntan. Beror ju på vad för jobb man har men här är jag lyckligt lottad helt enkelt :)

    SvaraRadera