onsdag 23 mars 2011

14 dagar post op - smärtläge och kryckskada

Nu har de mest akuta smärtora lagt sig tycker jag, och jag har trappat ner på morfin så jag bara har 1 kvällstablett kvar, får se hur det artar sig mot natten. Upplever så här 2 veckor efter op att ontet sitter i höftböjarmuskeln, adduktorerna (insida lår) och stora rumpmuskeln - de här musklerna har fått gå på högvarv efter op och börjat på nya jobb, så att säga. Just insida lår är värst än så länge. Den muskeln har varit alldeles för stram och nu när jag tränar på att gå liksidigt är det den som har stört problem att anpassa sig tänker jag.

I smärtväg är det annars ländryggen som tagit mycket stryk, speciellt på grund av de statiska positionerna direkt efter op, men även snedbelastning och sömnställningarna, som fortfarande är antingen platt på rygg, eller på friska sidan med kudde mellan knäna. Har hittat på en "kryckstretch" som tar i ländryggen som hjälper, så den kör jag några gånger per dag, för att motverka ontet.

Men allvarligt, de här kryckorna tar knäcken på handlovarna (vet inte vad den köttiga kuddbiten i handen kallas?). Det är ju tryck hela tiden... har ergonomiskt anpassade kryckor som sjukgymnast rekommenderade men nej, det är faktiskt ett problem som hindrar min framfart. Idéer mottages tacksamt! Dessutom kommer kryckorna ta knäcken på mig mentalt. Vem tar på sig att uppfinna någon pryl som gör att de stannar där man ställer dem?! Jag har några idéer men är inte uppfinnarjocke så behöver industridesigner med lust att ta sig an detta.

10 kommentarer:

  1. Jag inhandlade "käpphållaren Ingrid" i hopp om att lösa problemet med kryckor som ramlar i backen stup i kvarten, men måste tyvärr konstatera att de fungerar sådär. Ring upp några industridesignstudenter vettja och be dem lösa problemet snabbt, för vi ska väl inte gå med våra kryckor så väldigt många veckor till, eller?!

    SvaraRadera
  2. Jag har kryckor med gummihandtag som f ö är rätt bekväma att använda. Det funkar hyfsat som stopper
    så att kryckorna håller sig på plats hyggligt iaf. För att pigga upp er: räkna 4-6 veckor med två och en krycka. Jag klarar efter 7 veckor bar kortkorta sträckor utan att linka/vagga alltför mycket, men det är säkert individuellt./Cecilia

    SvaraRadera
  3. Tack :) Jag har också handtag med gummikänsla, lite platta på ovansidan, som definitivt är bättre än mina gamla plastvarianter. Så långt så gott men själva trycket är kvar - bara att leva med under denna korta tid kanske! Men jag tappar dem överallt, de glider av och ner på golvet och är riktiga snubbelfällor.

    Cecilia: har du börjat jobba än el. fortf. sjukskriven?

    SvaraRadera
  4. Jag började jobba 100% med en rivstart förra veckan och det blev alldeles för bra.Denna veckan har fått gå på knappt halvfart. Man ska nog inte vara alltför duktig utan lyssna på kroppen.

    SvaraRadera
  5. Det är ju inte långt kvar för mig tills det har gått 4 veckor efter op. och just nu känns det som att jag kommer att vara beroende av två kryckor utomhus och en inomhus ett bra tag till.. men det känns bra att höra att det finns hopp om att denna tid inte behöver bli alltför lång!

    Oj Cecilia, det var ett ambitiöst försök att återgå till jobbet efter 7 veckor (eller var det redan 6v?)! Jag har tänkt mig att jag kan börja jobba efter 10 veckor, men det kanske är att lägga ribban för lågt? Hur tänker du Kalla i denna fråga?

    SvaraRadera
  6. Jag minns att jag fick ont i både axlar och händer av kryckgången men jag blev av med besvären sen jag lagt bort kryckorna. Jag började jobba halvtid efter 7 veckor och heltid en fyra veckor senare. Det var perfekt för mig.

    SvaraRadera
  7. jag hade jobb som skulle fram, men jag är säker på att man ska ta chansen att ta vara på tiden så länge det går. Allt för att ge träning och sjukgymnastik en chans eller som Anna mjukstarta med halvtid. Min rivstart kändes inte bra i kroppen.

    SvaraRadera
  8. Hej! Ang. sjukskrivning / återgång har jag en sjukskrivning på 8 veckor men vet inte om jag kommer att utnyttja hela. Är redan nu rätt less på att gå omkring och vara onyttig så kanske jag tar något uppdrag för jobbet om någon vecka (har nu gått 3 v sedan op). Å andra sidan skulle jag aldrig orka med tempot på mitt jobb som jag har det nu, det inser jag. SÅ jag lyssnar på era kloka råd och trappa upp långsamt - man ska ju orka med familj osv. efter jobbet också tänker jag.

    SvaraRadera
  9. Även om det gått fem år så är det intressant att läsa och du kanske fått lite mer distans till höftoperationen.
    Hur har livet fungerat de senaste åren?

    Jag gick själv på kryckor under 8 veckor tidigare när jag bröt benet. Men då var jag bara 19 år och ganska spänstig. Minns inte att jag hade ont i handlederna, däremot fick jag träningsvärk i armar och axlar.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera