måndag 14 mars 2011

Svajar hemåt

Idag är det så hemgång! Blodvärderna kryper sakta uppåt men jag blir yr och får hjärtklappning så snart jag ställer mig så någon regelrätt motion blir det inte. Klarar korridoren fram och tillbaka, för att hälsa på en höftkompis på andra sidan avdelningen. Hur jag ska ta mig till bilen är en gåta... rullstol kanske. För det är ju ett toppenfärdmedel! Körde rullstol ner till Apoteket igår för att köpa blutsaft och lite prylar på Pressbyrån, och det gick galant! Så jag rekommenderar en rullstolstur om man är en opererad höftis som vill ta sig en utflykt på sjukhusområdet - en annan höftkompis här på avd. tog rullstolen för att fika med sin familj = frihetskänsla.

Tycker själv att jag är en mönsterpatient när det gäller blodvärdeshöjande mat: inget te eller kaffe utan dricker varmt honungsvatten med citron. Äter grovt bröd med leverpastej och tomat, ingen ost eller yoghurt som hindrar järnupptget. Dricker också blutsaft och äter aprikoser. I´m doing my fair share :)

Operationsvärken börjar faktiskt bli hanterbar nu, det trodde jag inte på så snart egentligen. Fortfarande ont och benet känns gigantiskt att släpa omkring med, men har börjat trappa ner på värkmedicin, vilket ju känns bra inför hemgång. OCH... den molande vanliga värken i höften är ju faktiskt väck! :)

4 kommentarer:

  1. Hoppas att allt går bra där hemma och att familjen tar väl hand om dig! Visst skulle du ha din mamma på besök den första tiden?

    Vilket föredöme du är med din blodvärdeshöjande kosthållning! Jag borde följa ditt exempel men klarar inte av att skippa kaffet till frukosten.. Försöker lite halvhjärtat med kosten, men förlitar mig på att jag kan börja med järntillskott igen när antibiotikakuren tar slut på fredag. Tar du järntillskott också? Hur mycket per dag i så fall? Sköt om dig!

    SvaraRadera
  2. Tack båda - jodå det går bra här hemma - med några mindre sammanbrott. Jag har varit lite labil tror jag, och rätt ledsen ibland. Tänkte skriva av mig lite mer om det tror jag... dessutom är det i alla fall för mig inte helt konfliktfritt med mamma här, även om det självklart är guld värt att ha henne i huset. Just nu lagar hon köttfärspaj!

    Vad gäller kosten så har jag fått järntabletter (Niferex) 1 per dag, och så har jag själv lagt till Blutsaft, som de även rekommenderade på sjukhuset. Kan inte förstå varför du inte skulle kunna dricka det? Det är effektivt för att snabbt höja blodvärdet, och innehåller också massor av andra vitaminer. 180 pix för en stor flaska, jag köpte min på Apoteket.

    Men en kaffe per dag är väl ingen fara, du. Satsa på att få i dig järn till andra måltider i stället, det går bra det också. Dra i dig lite kött, fisk, torkade aprikoser, spenat, persilja och toppa med citrusfrukter för att underlätta järnupptaget. Höres!

    SvaraRadera
  3. Instämmer med att det inte är odelat positivt att ha sina föräldrar boende hemma hos sig. Mina har åkt hem nu och jag är oerhört tacksam över all hjälp vi fått, men det är oxå skönt att få vara lite för sig själv igen.

    Humöret går ganska mycket upp och ner tycker jag. Idag har jag en deppig dag. Satt och grät framför morgon-tv och rapporterna från de tragiska händelserna i Japan. Nu sitter jag istället framför datorn och lyssnar på ljudbok och ska försöka att undvika att surfa in på deprimerande sajter om fallerande höftproteser... Skönt att höra att man ej är ensam om att vara post-op deppig!

    Angående järntillskott så har jag tyvärr väldigt svårt för Blutsaft som jag förknippar med graviditetsillamående.. fick heller ingen gräns på hur mkt järntillskott som är ok från vare sig läkare eller bipacksedel till antibiotikan, så jag avvaktar helt enkelt till morgondagen då antibiotikakuren är slut. Med kaffet försöker jag att separera det från intaget av järnrik kost, men jag "måste" ha minst 2 muggar och en espresso om dagen! Aprikoser hade jag inte tänkt på, det är ju gott, tack för tipset!

    SvaraRadera