fredag 11 mars 2011

Post op - simmar upp till ytan :)

Uppe till ytan efter opertionen. Blev färdig onsdag lunch och efter det har jag orkat lyssna på musik, kikat på mkt lättillgängliga tv-program men annars inte mycket. Har haft rätt mycket smärta, har förmodligen plingat mest av alla oss 4 damer på rummet på värkstillande. Men jag har gått på linjen att jag inte vill ha mer ont än nödvändigt. Det är ju en rätt kort period med de här knarkiga prylarna trots allt, och jag har noll prestige att känna mig "duktig".

Förutom själva operationssmärtan är liggsmärtan det värsta tycker jag! Benet har varit en orörlig köttklump och det blir ett fasansfullt tryck på häcken. Provat med kuddar och olika sänglägen. BLÄ. Men nu kan jag röra mig mer :)

Op gått mycket bra säger min Operatör som ger ett mycket professionellt (och charmigt! :) intryck. Jag har tydligen mycket god rörlighet med protesen, han prövade detta i samband med opertionen. Han valt en stor kula också, så jag ska få större säkerhet när jag ger mig ut på äventyr.

Och mitt i skrivandet kom Operatören nu hit och visade röntgenbilder som togs i morse. Ser förträffliga ut! Och om denne store man, som själv kallar sig för perfektionist, är nöjd med sig själv och ler - ja då är jag nöjd! Jag sa att mitt första stora delmål i rehabilitering är att jag ska fjällvandra med min mor i Abisko i höst och det tyckte han lät jättebra.

OOoooooo nu kommer lunch! :)

2 kommentarer:

  1. Vad härligt med ett livstecken! Har tänkt på dig de senaste dagarna och undrat hur operationen har gått. Och det låter ju bra, en nöjd operatör måste man lyssna på! Bra att du inte snålar med smärtlindringen. Dina ord påminner mig som håller på med utfasning av smärtstillande, att tänka till en extra gång.

    Vilket bra delmål för rehabiliteringen du har. Jag måste nog konkretisera mina mål. Ett väl definierat och lagom utmanande mål ger säkerligen ett bra fokus under rehabiliteringen.

    Känner igen mig i liggsmärtan. För mig har den varit ett större bekymmer än smärtan i ben och höft. Har du testat att ligga på sidan (den icke opererade)? Det fungerar bra för mig, med en kudde mellan benen för att undvika felvinklingar i höften.

    Önskar dig nu en god återhämtning, får du åka hem i morgon?

    SvaraRadera
  2. bra om jag fått dig att nogsamt tänka över medicineringen...! och mål är verkligen att rekommendera, speciellt tydliga bilder - jag ska skapa några till delmål för våren :)

    får nig åka hem sö/må... mer om det sen...

    SvaraRadera