fredag 18 mars 2011

Dagens övning - medvetna rörelser

Jag rör mig medvetet - det är dagens övning från min Gudmor, tillika Sjukgymnasten. Detta känns som en syster till Mindfulness - när man är närvarande i nuet med medvetandet; här ska jag typ vara närvarande i kroppen och uppmärksamma hur jag rör mig.

När jag går så ska jag ta små men perfekta steg, inte hafsa över det opererade benet utan gå jämnt fördelat mellan op-höften och friska höften. Jag ska känna efter hur musklerna rör sig i friskbenet och härma dessa med op-benet. Det är jätteintressant! Jag har lärt mig oerhört mycket om hur jag rör mig, bara av min egen kropp, och kan justera gången därefter.

Tolkar Gudmor som att man genom att röra sig medvetet hjälper musklerna att programmera sig rätt, man hjälper de tilltufsade muskelfibrerna att hitta varandra igen och skapar rätt förutsättningar att efter den första tiden efter operationen gå vidare med regelrätt Träning.

En annan kul grej är att jag utvecklar lite av ett coach-mentor-förhållande till kära Gudmor. Vi rings och stämmer av lite, jag får lite återkoppling och nya tankar kring hur kroppen fungerar och vad jag kan tänka lite extra på. Och så tar vi vid därifrån i nästa samtal. Å detta önskar jag att vi kunde ha som generellt system! 6 veckor till första rekommenderade sjukgymnastkontakten låter inte helt sunt tycker jag. Tänk vilka olater man hinner lägga sig till med under den tiden. Hu.

2 kommentarer:

  1. Jo det där med "hellre långsamt och rätt än fort och fel" tror jag definitivt på. Kämpa på!

    SvaraRadera
  2. :) Tack, jag tycker det är mycket lättare nu än bara för någon dag sedan, mycket för att jag ser såna framsteg dag för dag. Något jag märkt är att jag lätt haltar i onödan med op-benet, och undviker att ta ut steget, vilket ju är precis det jag gjorde innan op. Nu ska jag ändra det beteendet. Lååångsamt och rätt :)

    SvaraRadera